Motorcyklar på rad i Patricks garage
Längst ned på gatan i villaområdet utanför Kumla står Patrick Thodén utanför garaget. I det vita huset från 1940-talet trivs han och familjen. Åt ena hållet de motorintresserade grannarna. Åt andra hållet öppna vidder och åkrar. Landsbygd och bekvämlighet på en och samma gata.
Pärlan från 1929
Hörmann-porten glider smidigt upp och den som tittar in för första gången kan inte låta bli att utbrista ett oj! Eller möjligen ett wow. För inne i garaget trängs en mängd rariteter på två hjul. Mopparna från Rex och Crescent på den högra sidan. Till vänster en uppställning av motorcyklar av märket Triumph av varierande ålder. Och längst inne hittar vi de riktiga antikviteterna. Bland annat en Triumph från så långt tillbaka som 1929. Körbar efter att Patrick sett över och renoverat motor, växellåda, däck och hjullager.
– Jag har nog alltid varit intresserad av motorcyklar. Så länge jag minns. Det har blivit min grej, helt enkelt. Och det är kul att köra de här gamla motorcyklarna. En riktigt bra känsla, lite bökigare helt klart men det är det värt, säger Patrick.
Triumph, det engelska motorcykelmärket med anor från 1902, är helt klart favoritmärket. Det började med en och slutade med ett helt garage fullt.
– Det har varit lite ruljangs under åren. Jag köper, renoverar, säljer och hittar nya hojar. Jag gillar verkligen Triumph med ljudet och gången.
Detektivarbete i trakten
Och letandet har blivit en sport. Det finns fler Triumph-intresserade där ute. Inte sällan har Patrick fått ett tips av någon. Då har han helt enkelt åkt dit och knackat på. Ofta är det bortglömda godingar som står gömda bakom bråte.
– Den här Rex:en från 1933 var lite speciell. En bekant till mig berättade att han som ung hjälpte en man att klippa gräset. Och inne i mjölkboden där gräsklipparen var parkerad stod det då en gammal Rex. Han misstänkte att den kanske skulle stå kvar. Och det gjorde den. 40 år efter den där gräsklippningen åkte jag dit och knackade på. Mannen var gammal och ville inte längre varken köra eller meka, så jag fick köpa den!
När renoveringsobjekten landar i garaget börjar det riktiga jobbet. Patrick plockar ner hela cykeln och ser till att allt som har med trafiksäkerhet att göra är i toppskick. Motor, hjullager och däck är viktiga. Ofta finns dokumentationen från första ägaren kvar. I 29:ans fall finns det gamla besiktningsprotokoll och på plaketten på framskärmen står den första ägarens namn ingraverat: Helge Söderlund i Örebro.
– På den tiden var motorcyklarna bruksvaror. Till för att ta dig fram och tillbaka. När tiderna förändrades dumpades de ofta lite här och var. Det är kul att rädda dem. Av just den här modellen gjordes bara 346 stycken 1929 och det här är den enda inregistrerade Triumph modell ST som finns i Sverige. Och en av 16 kända i hela världen, berättar Patrick.
Kvällarna i garaget
Till vardags ligger han ute på vägarna som servicetekniker. Att stå på ett verkstadsgolv sparar han till garaget där hemma. Kvällarna ägnas gärna åt motorcyklarna. Om delarna till motorcyklarna inte finns att få tag på, får han tillverka egna eller låta tillverka nya delar.
– Ja, det blir ganska sent ut i garaget och alldeles för sent in igen, timmarna flyger iväg, berättar Patrick.
Den äldsta sonen har precis tagit körkort och är väldigt nöjd över det. Men pappa Patrick har en liten önskan.
– Det vore ju kul om han även tog mc-kort framöver! Intresset finns där och har förhoppningsvis inte blivit mättat i och med allt mitt mekande. Men nu ska jag nog inte köpa några fler, garaget räcker inte till längre. Det säger jag nu iallafall, säger Patrick och skrattar.