inspiration

Hästkrafter och Hot Sauce i garaget

För Mathias Färm består livet av tre delar när det kommer till arbete och fritid. Musiken förstås, där bandet Millencolin tar honom jorden runt och tillbaka med jämna mellanrum. Och har så gjort sedan mitten av 1990-talet. De två andra delarna ryms i ett av garagen bredvid villan strax utanför Örebro. Där är det Killer Snake och hot sauce som gäller.

Det kanske är tur att huset ligger lite avsides. För så fort det finns tid över är han där ute i garaget. Och att starta en drag racer hörs en aning. Det vrålar till ordentligt när motorn på över 800 hästar drar igång. Bilen, Killer Snake, är en Ford Mustang Mach 1 428 Cobra Jet, från 1970. Motorn ligger för tillfället i delar utanför huven. Det pågår renoveringar inför nästa säsong. Garaget är rent som ett nystädat vardagsrum och varje pryl har sin plats.

– Ja, här får man ta av sig skorna. Jag ligger ju till stor del där under huven och skruvar, säger Mathias och visar in i garaget.

Mathias med familj har bott i huset, strax utanför Örebro, i två år. Och man kan säga att det var garagen som avgjorde köpet.

– Om jag ska vara ärlig tittade jag knappt på huset under visningen. Sex garage i två byggnader. Det avgjorde för min del, säger Mathias med ett skratt.

Självlärd problemlösare

Dragracing är en stor sport, inte minst i Sverige. Tävlingsmomenten är flera och reglerna någon form av djungel. I första momentet är det kval. Då är det bara att gasa. Under förutsättningarna att bilen håller viktklassen i förhållande till motoreffekt. När du väl kommit iväg ska du köra så snabbt du bara kan. I 402 meter, eller 1/4 engelsk mil.

– Problemet med dragracing är att det inte finns så många platser att testa på. Så säsongens första kval är en dimma och en adrenalinkick samtidigt, jag brukar inte minnas någonting. Men jag tycker det här är så kul.

Själva tävlingen fungerar som en turnering där bilarna kör två mot två mot varandra. Då är det snittiden för bilen och föraren som är huvudsaken – det gäller att matcha den satta tiden. Men ännu viktigare är reaktionstiden. Tiden det tar för Mathias att matcha startlamporna med gasfoten kan vara avgörande för hela racet. Mathias har höga ambitioner med dragracingen. Just nu tävlar han i klassen Superstock och målet är att hela tiden bli bättre. Och snabbare. Rekordtiden ligger på 9.37 sekunder. En tid han ska försöka knäcka till våren

– Jag var lite sen på det här med bilar. Tog körkort när jag var 27 år och då köpte jag min första Mustang. Jag insåg ganska snabbt att det inte går att ha gamla bilar om man inte kan laga dem själv. Så jag testade, gjorde många fel och köpte en hel massa böcker. Det här handlar hela tiden om problemlösning, berättar Mathias.

Mad Madz Hot Sauce en trappa upp

På övervåningen i garaget är det en helt annan sysselsättning som pågår. I ett minimalt, men fullt funktionellt och godkänt kök, kokar Mathias 1000 flaskor sås i månaden. Olika varianter på hot sauce, som passar till tacos eller det som bör kryddas upp.

– Det finns alldeles för lite god sås i Sverige. Speciellt med tanke på att vi käkar enormt mycket tacos här. Det följer alltid med nya typer av såser i bagaget när vi varit ute på turné. Och för ett par år sedan började jag laborera med recept och göra min egen hot sauce.

Nu säljs de i Mathias egen webshop, i dagligvaruhandeln och i olika samarbeten under namnet Mad Madz Hot Sauce.

Under hösten och vintern väntar spelningar med Millencolin. Näst på tur står turné i Skandinavien och Europa. Under våren drar bandet vidare till USA. Och förhoppningsvis kommer de hem i lagom tid för dragracing-premiären. Då är det Killersnakes tur att stå i rampljuset.