inspiration

Transportbussen som blev både hotell och garage

Ibland får man bygga en egen lösning på ett problem. Det är precis vad Fredrik Hed i Luleå gjorde. Nu kan sonen lätt lasta in och ur motorcyklarna vid motocross-tävlingarna. Genom en motordriven takskjutport, monterad i husbussen.

Fredrik Hed och sonen Theo är ofta ute på vägarna. Theo tränar och tävlar i motocross. Varje år blir det uppemot tio tävlingar och många helger tillbringas vid banorna. Bussen, en Volvo B10 M, agerar såväl hotell som transportmedel. Från början var bussen en person- och fraktbuss. Senare byggdes den om till husbuss med separat bodel med sängar och kök. Bakdelen fungerar som motocrossgarage med förvaring.

– Förut satt det en vanlig bakgavellyft på bussen. Men en sådan kräver mycket underhåll och besiktning en gång om året, berättar Fredrik Hed. 

Snilleblixten som löste problemet  

Klämrisken med barn och mycket människor runt bussen blev också ett problem. Det krävdes alltså en annan lösning. 

– Det slog mig att hålet bak i bussen är i ungefär samma storlek som öppningen till ett vanligt villagarage. Det borde alltså fungera med en garageport. Och ja, nu sitter det en garageport där bak i bussen. Och det blev jäkla bra om jag får säga det själv, säger Fredrik Hed och skrattar.

En garageport från Hörmann införskaffades och installerades. Takskenorna monterades i bussens tak och en inverter ser till att bussens 24V kan leverera 220V till själva porten. Porten sköts med en fjärrkontroll och smyger smidigt upp i bussens tak vid in- och urlastning.

– Vi använder en vikbar ramp när vi kör in och ut. Jag använder bussen en hel del i mitt eget företag också. Yamaha Center Luleå säljer Yamahas motorprodukter och det är jättesmidigt att kunna lasta in allt från fyrhjulingar till skotrar där bak och åka runt och besöka mässor och marknader, berättar Fredrik Hed. 

Garageporten håller tätt

Bussen får utstå både regn, snö och slask på vägarna under årets motocrossturnerande. Men porten håller tätt.